sâmbătă, 15 octombrie 2011

Cuirasatul Bismarck produs de Amati - Numerele 21-30

Suprastructura de la prova continua sa se inalte cu piesele care au insotit numarul 30. Cele zece piese pretaiate cu laser s-au imbinat bine si n-a fost nevoie de ajustari la nici una dintre ele. "Fix wood" pare sa fie un adeziv bun piesele lipite cu el acum o saptamana fiind prinse solid intre ele.
Constructia suprastructurilor continua si la prova.  O bucata de placaj cu piesele pretaiate cu laser insoteste numarul 29 al revistei. Respectivele piese formeaza inceputul suprastructurii de la prova. Piesele s-au imbinat bine fara sa fie nevoie de ajustari. De data aceasta am folosit pentru lipirea pieselor "Fix  wood" de la Moment. Pare a fi o buna alternativa la binecunoscutul aracet.


De data asta am avut ceva mai mult de lucru. Numarul 28 aduce cu el o bucata de placaj cu piesele pretaiate cu laser si o piesa din placaj de 1mm taiata separat. Piesele continua suprastructura de la pupa. Exista oarece probleme la asezarea pieselor 112 si 113 intrucat piesele 108 si 109 sunt ceva ma inalte si trebuiesc pilite in asa fel incat sa fie la aceiasi inaltime cu capatul pieselor 106 si 107. In felul acesta piesa din placaj de 1mm va veni la nivel cu piesa 111 pe intreaga lungime. O alt problema ar fi piesele 117 si 118, piese ce sunt ceva mai lungi cu ~ 1mm in partea dinspre prova. Dupa executarea ansamblului "B" cele doua piese se pilesc pana  ce piesa 120 se lipeste de piesa 114. La pozitia 14, in instructiuni, scrie: eliminati-o slefuind planul sau puntea cu hartie glasata.  De fapt este vorba despre hartie abraziva. Hartia glasata este altceva. Asta imi aduce aminte de numarul trecut in care in loc de chit pentru lemn (eventual chit bicomponent), la instructiunea 13, scrie: in acest moment veti aplica ipsosul...


Patru piese decupate din placaj subtire insotesc numarul 27. Nu mi-a decat cateva minute sa le lipesc la locurile lor aflate in suprastructura de la pupa mai ales ca au venit singure in locurile indicate in instructiunile de montaj.


Numarul 26 contine o mica bucata de placaj deja taiata si o alta bucata de placaj pe care se afla  piesele  pretaiate cu laser. Piesele sunt cele ce continua constructia suprastructurii pupa si si celelalte de pana acum se imbina perfect.
Suprastructurile au inceput sa prinda contur odata cu iesirea pe piata a numarului 25.  Numarul a venit cu o bucata din placaj cu piesele decupate cu laserul. Piesele montate formeaza o parte din suprastructura de la pupa. Nimic deosebit la montaj. Am montat piesele folosind un vinclu mic astfel incat toate sa fie perpendiculare pe piesa centrala.


Numarul 24 a fost un numar de odihna. A adus cu el o bucata de placaj pe care se aflau piesele din care se poate confectiona un cavalet care sa sustina barca, piese decupate cu laser. Initial ma gandisem sa renunt la montarea lui. Pana la urma l-am montat mai ales ca nu mi-a mancat prea mult timp. Pentru pozitionarea corecta a pieselor am folosit un mic vinclu.  
Douasprezece baghete incheie primul strat al bordului in zona centrala. O data cu aceste baghete, la numarul 23, producatorul furnizeaza piesa din rasina de la pupa si holsuruburile pentru fixarea celor doua punti (momentan) false. Am fixat piesele din rasina de la pupa si prova cu rasina epoxidica bicomponenta de la Bison. La pupa a trebuit sa mai slefuiesc lemnul astfel incat piesa rasinoasa sa ramana cu ~ 0,7 mm mai mare decat corpul.  De ce am lipit cu rasina? Motivul nu este doar acela ca asa recomanda producatorul, producator care are oarece experienta in domeniu, ci si pentru ca rasina reuseste sa lipesca foarte bine, intre ele, materiale diferite. Desi nu voi face macheta radiocomandata, am preferat sa fixez puntile false in holsuruburi. Gaurile pentru fixare le-am dat cu o scula manuala special conceputa pentru asta. Se pot fixa in aceasta scula spirale de la 0,1mm pana la 3,2 mm.
       
Numarul 22 revigoreaza nitel treaba dand ceva mai mult de lucru. N-am montat inca toate baghetele sau mai exact nu le-am montat pe cele de langa punte. Le voi monta abia dupa ce le voi monta pe cele din zona centrala. N-am montat inca nici piesa din rasina de la prova, aceasta fiind pozitionata doar pentru verificare.

Patru piese insotesc numarul 21, piese dintre care doua nu se potrivesc prea fericit nici la babord nici la tribord. Este adevarat ca nu este dificil de remediat fie ca la un moment dat va trebui adaugat ceva bagheta acolo, fie ca va trebui sa pilesc piesele pana obtin continuitatea liniei puntii. Facand o mica asamblare la rece am constatat ca am o mica torsiune care imi da o deviatie de 0,5 mm in zona pupa asa ca am lipit cele doua piese din placaj care incheie puntea la pupa fara insa a le lipi de osatura. Pentru a verifica pozitia piesei de la prova am facut un distanier si am fixat piesele cu banda dublu adeziva. Aici se pare ca n-am deviatii, dar urmeaza sa vina piesa din rasina care va inlocui distantierul confectionat de mine. 

12 comentarii:

  1. Crios, am si eu o intrebare:
    Dupa aceasta prima bordare a cocii este necesara o consolidare suplimentara pe exterior cu ziare sau chiar dres de dama si arace?
    Urmand ca apoi sa punem al doilea strat?
    Stiu ca Hachette nu zice nimic, dar mi-am zis ca o intrebare nu strica.

    RăspundețiȘtergere
  2. NU! Nu este necesara nici o "consolidare", nici macar pe interior, asa cum se vede la lucrarea mea. Pentru exterior, poate ca dupa cel de-al doilea strat ar avea oarece rost. Pentru o lucrare RC lemnul ar trebui impermeabilizat si asta se face si pe interior pentru situatia in care nava s-ar putea rasturna accidental si pentru asta recomand rasinile care armate cu diverse fibre (sticla, carbon sau chiar bor). Cine vrea sa imbrace nava cu ziare nu face altceva decat sa faca o munca in plus pentru ca nu strica, dar nici nu ajuta. Eu personal n-am timp sa-l pierd cu operatii care nu-si au un roast bine determinat, dar nici nu sunt impotriva lor sau al incercarii fiecaruia de a capata cunostinte pe baza propriei experiente. Hartia de ziar poate fi un material deosebit de eficient si rezistent in anumite situatii. Eu,de exemplu,il folosesc la fabricat diverse chestii cilindrice si uneori (deosebit de rar)chiar la fabricarea integrala de coci de mici nave (barci). Nu-l voi folosi niciodata pe post de chit, mai ales in combinatie cu aracetul, pentru ca daca necesita slefuirea, aracetul da probleme fiind elastic.

    RăspundețiȘtergere
  3. Sal Crios.
    Am si eu o nedumerire.
    Acum, dupa ce ai montat puntea, in zona centrala iese in afara bordajului? La mine iese.
    M-am uitat peste numerele viitoare de la nemti si, la un moment dat, cam inaintea vopsirii, puntea e la nivelul bordajului.
    Care crezi ca e taina?

    RăspundețiȘtergere
  4. Cristian Marin spunea...

    La mine puntea nu iese in afara in zona centrala. Este la nivel cu bordajul. Diferentele pot apere datorita faptului ca pe zona aceia latimea este obtinuta din lipirea a mai mute piese la un loc. Este posibil ca la tine baghetele sa fi avut mici deformari care adunate la lipire sa dea acea diferenta. Eu cand am facut lipirile respective am sesizat aceste mici diferente si baghetele cand au fost lipite intre ele, au fost tinute impreuna cu ajutorul unor menghine speciale. Nu trebuie sa-ti faci probleme. Va veni momentul cand vatrebui construita puntea reala. Vei face ajustarile atunci in functie de ce va veni in kit. Eu am facut deja o comparatie cu puntea kitului din carton, kit despre care modelistii spun ca este cel mai aproape de realitate (il am in original nu piratat), si in intregime puntea noastra este ceva mai mare fata de acesta. N-am facut comparatie si cu planurile pe care le am si stiu ca le ai si tu. Daca le folosesti, sa le folosesti doar orientativ pentru ca este posibil sa mai fie diferente fata de kitul Amati. Ai vazut deja toate numerele. Greul n-a venit inca.
    Despre Salonul National de Modelism Militar am deschis subiect pe cartula.ro la adresa: http://www.cartula.ro/forum/topic/8761-salonul-national-de-modelism-militar/page__pid__133523#entry133523

    RăspundețiȘtergere
  5. Multam frumos. Mai m-am linistit acum.
    Poate reusim sa ne vedem in perioada expozitiei. Tare as vrea sa bem o bere impreuna. Poate il corupem si pe "ursache".

    RăspundețiȘtergere
  6. Ne putem vedea si in afara perioadei expozitiei. Ceva machetisti bucuresteni se intalnesc in fiecare a treia sambata din luna la PUB RC siutuat pe starda Matasari nr.52. Sau ne putem delecta cu o bere rece in oricare alta sabata din saptamana. Sambata este singura mea zi libera :(

    RăspundețiȘtergere
  7. Si ce aproape este locatia de mine...
    Din pacate a treia sambata din aceasta luna a trecut. Poate in septembrie, sau, cine stie.

    RăspundețiȘtergere
  8. Leule, ti-am trimis e-mail pe adresa pe care mi-ai dat-o. Ai acolo si nunarul meu de telefon.

    RăspundețiȘtergere
  9. Pai da, Jupanilor !
    Daca ajungeti la 'fo concluzie in chestiunea organizarii unei intalniri bericoase, sa-l claxonati si pe Urs.
    Va face tot posibilul sa mormaie ''prezent''...

    RăspundețiȘtergere
  10. Ce concluzie...??? Decizia e luata deja!
    Totul, acum, nu mai depinde decat de blanosenia ta.
    Crios stie toate detaliile.

    RăspundețiȘtergere
  11. Salutare ! scuze ptr deranj , am si eu o intrebare ...de unde pot face rost de numerele pierdute , un site , o adresa etc. 45, 46 si 47 . Va multumesc frumos !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Imi pare rau, dar nu stiu ce sa-ti raspund.
      Eu ma straduiesc sa intru in posesia revistei atunci cand apare si pana acum am reusit chiar daca uneori m-am ajutat de intermediari.

      Ștergere