duminică, 1 septembrie 2013

HMB Endeavour - Eaglemoss Collection

O noua macheta de nava cu panze a aparut pe piata chioscurilor din Romania la destul de scurt timp dupa ce "barca din chioscul de ziare" (Sfantul Ioan Botezatorul de la DeAgostini) si-a incheiat epopeea ce a durat mai bine de doi ani.
Pentru inceput, spre deosebire de SIB, Endeavour n-a beneficiat nici de un sondaj de opinie si nici de o reclama intensa pe posturile de televiziune. Este posibil ca editura sa fi marjat deja pe succesul avut de SIB in randul celor care si-au dorit o macheta de nava cu panze acasa, fara sa fi facut asa ceva pana in acel moment. Este posibil ca Edenvour sa prinda atat la cei ce au prins microbul odata cu SIB cat si le cei ce iau prima data contactul cu aceasta pasiune.
 Macheta ara un mare dezavantaj si nu ma refer aici la pret ci la perioada lunga pe care se intinde colectia, perioada ce va depasi patru ani pentru achizitionare si mergand chiar aproape de cinci cu finalizarea frumoasei nave.
Macheta are si un avantaj si anume scara de executie, scara care este 1:48. Aceasta este o scara in care diversi producatori pun la dispozitie diverse seturi de figurine, figurine ce pot fi modificate pentru a fi pozitionate pe nava dandu-i acesteia un plus de "viata".
Sa ne aplecam un pic asupra machetei in sine si la unele asemanari cu SIB-ul.
Daca la SIB ni se spunea ca este macheta fidela, aici ni se spune ca este la standard calitativ de muzeu. Din pacate ambele editiri au exagerat un pic cand si-au facut evaluarea machetelor. Primele piese venite cu primul numar imi arata ca avem de-a face cu o alta nava care are puntile drepte in loc sa le aiba curbe (lasate spre borduri ca sa poata scurge apa)  si lipsite de selatura . Aceste greseli nu prea au ce cauta pe o macheta la standard de muzeu. Probabil ca pe parcurs vor mai exista si alte "chifle". Privind nava si instructiunile de montaj nu pot sa nu remarc inutilitatea filarii puntii false ce vine in acest numar si in general a puntii inferioare avand in vedere ca este ascunsa in proportie de peste 90%, oarecum vizibile ramanand doar zonele unde vin bocaportii, o mica zona pe unde trece o scara si inca doua locuri pe unde exista acces la puntea inferioara.
Instructiunile, foarte asemanatoare cu cele de la SIB, ne indica aceiasi metoda "standard de muzeu" de a reproduce niturile desenandu-le cu creionul, dar in plus ne arata o alta metoda de a imita calfatuirea, folosind, asa cum este firesc, tot creionul.
Tot la numarul unu primim ferestrele de la pupa, din babord si tribord, turnate din metal cu zonele vitrate pline ca si la SIB. Cu ceva munca, unii au obtinut rezultate frumoase cu cele ale SIB-ului, probabil ca au sanse si cu acestea. Un foate bun exemplu ar fi realizarea lui Leo (http://leomodelismnaval.blogspot.ro) legata de SIB.
Rezultatul final, ca si la SIB, poate deveni unul care sa arate foarte bine in casa, dar standard de muzeu ... neee.
Probabil ca voi mai cumpara cateva numere din cele de inceput, dar nu cred ca voi continua cu aceasta colectie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu