duminică, 28 august 2011

Ai carte, ai parte!

Pe vremea cand am inceput eu cu hobby-ul asta de-i zice modelism ma intrebam cum m-as fi descurcat daca nu exista internetul si forumul.
De fapt nici nu exista caci asta se intampla in anii 80 cand era mare boierie mare sa ai un HC85. Asta era chiar un hobby in sine care nu mai lasa loc modelismului, dar eu eram mai atras de modelism decat de HC asa ca am cautat sa intru in contact cu modelisti si cum eram mare iubitor de nave m-am adresat navomodelistilor. Intrebam cum faci aia, cum ai facut ailalta, cu ce lipesti, cum chituiesti, ce scule folosesti si de cele mai multe ori raspunsul era un ras in nas.
-  Ha, ha, ha! Ce sti tu cat m-am chinuit eu? Nici mie nu mi-a spus nimeni. Ha, ha, ha!
Erau vremurile cand fiecare incercase sa descopere roata, apa calda si sa inventeze mersul pe jos. Eu am gasit insa, foarte multe raspunsuri in carti. Am citit, am aplicat, am incercat sa imbunatatesc si am experimentat lucruri despre care nu scria niciunde.
Acum calculatorul si internetul este la indemana majoritatii si ... s-au inventat forumurile de discutii.
Bun internetul asta pentru ca gasesti in el vrute si nevrute. Gasesti in el informatii cat n-ai gandit cu gandul, dar din pacate este plin si de informatii false scrise de oameni care habar n-au despre ce scriu, dar scriu sau plin de informatii trunchiate menite sa te induca in eroare. Cum poti tria toate aceste informatii false de cele bune? Cel mai bine ar fi sa gasesti o alta sursa de informare care cu care sa poti face comparatii.
Si uite asa uneori ne intoarcem catre biblioteca pe care am dat-o uitarii de cand cu nelipsitul google.
Voi face o scurta prezentare a cartilor dedicate constructiei de navomodele si publicate de-a lungul timpului in limba romana. Ele se afla la loc de cinste in biblioteca mea (reala) modelistica.


Prima carte aparuta in peisajul modelistic romanesc fiind si prima carte care si-a gasit loc in biblioteca mea a fost "Navomodelism". Cartea a aparut in 1959 si este o traducere in limba romana a unei carti rusesti. A fost editata in Romania de catre "Editura Militara a Fortelor Armate ale R.P.R".
Cartea, in cele aproape 300 de pagini, prezinta atat tehnici de constructie ale navomodelelor machete cat si ale navomodelelor propulsate.
Se imparte in 5 mari capitole:
Capitolul 1 - Clase si tipuri de nave (cuprinde si un scurt istoric);
Capitolul 2 - Proiectarea navomodelelor;
Capitolul 3 - Constructia corpului modelelor;
Capitolul 4 - Motoare pentru modele autopropulsate (de la motorul cu abur pana la pulso-reactor);
Capitolul 5 - Atelierul cercului

In 1979, in "Editura Sport-Turism", apare pe piata cartea "Navomodele - Vechi nave romanesti". Cartea il are ca autor pe Cristian Craciunoiu.
Este prima carte romaneasca care, pe langa cele 118 pagini, este insotita de o serie de planuri.
Pe langa cele cateva tehnici de constructie prezentate in paginile cartii, sunt prezentate atat date tehnice cat si descrieri ale navelor cu pavilion romanesc (19 la numar) ale caror planse insotesc cartea.

In 1983, tot "Editura Sport-Turism" scoate pe piata cartea "Corabii strabune", carte ce-l are ca autor tot pe Cristian Craciunoiu.
De data aceasta cartea, in cele 200 de pagini ale sale, prezinta mai mult istorie decat constructie de navomodele, dar si aceasta carte este insotita de planuri de constructie ale unor nave romanesti.

In 1984, "Editura Ion Creanga" scoate pe piata o carte adresata in principal copiilor ce doresc sa porneasca pe drumul navomodelismului: "Navomodelism pionieresc" avand ca autor pe Zelea Crantea. (Pe asta o am cu dedicatie).
Cartea are doar 79 de pagini cu descrieri de tipuri de constructie si prezentare de scule, printre pagini aflandu-se si cateva planuri.

Am lasat la sfarsit "Vademecum pentru modelisti".
Cartea editata de Editura Sport-Turism si scrisa de catre Ilie Gh. Ionescu, Cimarron Ionescu si Maria Olimpia Ionescu a aparut in 1983 si cuprine in cele 400 si un pic de pagini, pe langa constructia de navomodele si pe cea de aeromodele, rachetomodele si automodele.
Cartea a fost impartita in 4 mari capitole:
Capitolul 1 - Materiale folosite in modelism;
Capitolul 2 - Atelierul modelistului;
Capitolul 3 - Gruparea modelelor dupa federatiile mondiale si internationale (F.A.I., NAVIGA., F.E.M.A.) si dupa caracteristicile navelor, avioanelor, rachetelor si automobilelor;
Capitolul 4 - Tehnologia construirii modelelor.
Uneori, intr-o dupa amiaza ploiasa si mohorata, o vizita la biblioteca din cartier ar putea fi mai placuta iar timpul petrecut acolo ar putea fi de mare folos.

6 comentarii:

  1. Pai da, Jupane, ca bine zici.
    Era o vreme cand o cimilitura de genul ''ai carte, ai parte'', avea un anume miez si ceva acoperire in viata reala...
    Dar vremea aceea dusa este, apusa si definitiv (ma tem) uitata.
    Caci vremile astea noi ce ne-au adus, chipurile, mai aproape de-adevarata perfectiune... cu totul alte falnice valori, au pus in loc...
    Cui sa-i mai pese de cartea cea uitata-n colb, cand astazi impostura, fruntasa este-n toate ?!?
    Si langa impostura, e forma fara fond.

    RăspundețiȘtergere
  2. Noi, "tineri", mai inaintati in varsta fiind, inca ne amintaim ca acel cuvant scris pe hartie avea onoare si cel ce-l asternea acolo o facea cu raspundere, documentat fiind, fie de alte documente fie de viata insasi si cele asternute acolo nu erau scrise de orice palavragiu, inventator de mers pe jos.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ai dreptate Jupane, mai ales cand amintesti de acel desuet si vetust concept, numit ''onoare''.
    Si eu am amintiri despre ''revoluta'' epoca pre-internetisto-forumista, aceea fara motoare de cautare si fara enciclopedii populare online.
    Amintiri despre vremurile acelea de odinioara, in care atunci cand unul dintre putinii membrii ai ''vechii garzi'', facea rost de p'afara de o carte sau de-o revista de profil... iar ceilalti se repezeau cu nerabdare sa si-o copieze si ei, la f'un xerox beteag.
    Amintiri despre epoca aceea demult uitata, cand multe dintre megastarurile infailibile si atotstiutoare ale zilei de azi, nici macar nu aflasera de existenta acestui nobil hobby...

    RăspundețiȘtergere
  4. Sa stiti ca mai sunt si tinerei, care, atunci cand pun “geana pe geana”, isi lasa cartea spre binemeritata odihna, undeva, la capul patului.
    Adevar graiti…! Putini, din ce in ce mai putini, dar, exista.
    Aproape ca o gluma….
    La mine pe birou, la slujba, exista o batrana rigla de calcul din vremea studentiei, dar si o statie grafica de ultima generatie. Multi ma intraba ce mai fac eu cu exponatul de muzeu. Iar eu, le raspund invariabil… Si daca “cade lumina” ce ne facem?

    RăspundețiȘtergere
  5. Am si eu cartea aceea "navomodelism pionieresc". As fi vrut si eu in anii 80 sa ma apuc de navomodelism, dar pentru ca la casa pionierilor nu mai erau loc la modelism, m-au dat la sculptura, unde nu am stat decat 2 sapt si am plecat. Acum inca ma simt atras de modelism, desi nu am realizat decat doua modele esuate. Poate cine stie peste vreun an doi sa ma apuc iar

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salut, Mihai!
      Nu te-a prins inca "microbul" modelistic caci altfel nu-ti puneai problema peste un an doi... :)
      Modelismul nu-i un hobby usor si trebuie sa fi deplin pasionat (ca sa nu zic chiar usor dus cu pluta) ca sa te ti de el, ca sa nu zic ca nici financiar nu-i tocmai lejer. Daca te vei reapuca de modelism vei descoperi ca lectiile alea de sculptura nu erau chiar de lepadat.
      Si revenind la cartea domnului Zelea Crantea, dedicatia pe care mi-a facut-o dansul pe prima pagina ma face si acum sa tin steagul cat de sus pot.

      Ștergere